Ik geef les in kleine groepen van maximaal zes leerlingen. Zo wordt er voldoende aandacht aan elke leerling geschonken en ontstaat er tegelijkertijd de interactie onder leeftijdsgenoten waaruit mijn leerlingen extra inzichten verkrijgen. Dat we allemaal uniek zijn neemt immers niet weg dat we altijd van elkaars zienswijzen kunnen leren. Door onder mijn begeleiding op een whiteboard problemen op te lossen leren ze naast logisch denken ook samenwerken en tot een oplossing komen.
Ik stel cijfers nooit als een te behalen doel voor mijn lessen. Maar als er dan een cijfer als doel gesteld moet worden, laat het dan een 10 zijn. Want wanneer een kind de logica achter het onderwerp heeft begrepen, is er geen reden te bedenken waarom die 10 niet haalbaar zou zijn.
Met mijn methodiek breng ik de leerlingen de logica van wiskundig denken bij, zodat zij altijd voor ieder probleem dat hen gesteld wordt zelf de formule en oplossing kunnen afleiden. Wanneer zij dit inzicht hebben, zijn hogere cijfers een bijna onvermijdelijk gevolg. Drie uur per week is hiervoor de minimaal benodigde investering, maar mijn ervaring leert dat leerlingen alleen maar méér tijd aan wiskunde gaan besteden wanneer ze het plezier erin ontdekt hebben.
Vanuit mijn kennis en ervaring geloof ik niet dat de ene persoon meer of minder aanleg heeft voor wiskunde dan de andere. Waar ik wél in geloof is dat iedereen een individu is, waardoor logisch inzicht op verschillende manieren ontdekt wordt. Mijn lesmethodiek is gebaseerd op het juist stellen van de vraag aan de betreffende persoon. De wiskunde lessen van Ergo Education zijn daarom voor iedereen te volgen, omdat iedereen persoonlijk maatwerk ontvangt.
Dat informatie voor iedereen toegankelijk is, betekent niet dat je er kennis mee verkrijgt. Immers, alles is online te vinden en nog altijd halen leerlingen onvoldoendes op school. Bij Ergo Education focus ik me niet op het zenden van informatie (formules stampen en trucs om een voldoende te halen), maar laat ik mijn leerlingen ontdekken hoe ze ZELF informatie omzetten in kennis.
Ongeacht de toekomstplannen, geen enkele leerling komt op de middelbare school onder het volgen van wiskunde lessen uit. En helaas blijkt het één van de vakken te zijn waar veel leerlingen stress van ervaren. Alleen al die stress bij een kind kunnen wegnemen, is reden genoeg om hem of haar bijles bij Ergo Education te laten volgen. Daarnaast verrijkt het vermogen om wiskundig te denken je leven en stelt het je in staat om onafhankelijk te denken en te zijn. Dat is hoe dan ook een rijkdom, of er nu een wiskunde gerelateerde carrière geambieerd wordt of niet.